vrijdag 13 mei 2011

Parijs foto's

Het is alweer een ruime week geleden dat ik me in de stad van de liefde bevond. Vandaag wil ik mijn foto's laten zien, die ik gisteren al online had gezet maar die is ineens foetshie (technische storing?, lees hieronder). 
Dit is de Sacré Coeur. Deze kerk hadden we op de eerste dag bezocht. Het was er erg druk vanwege 1 mei, de dag van de arbeid. Je had prachtig uitzicht over de hele stad. Echt een mooie plaats!
Daarna zijn we naar place du tertre geweest. Dat is een pleintje met tientallen schilders. Je kan je je ook laten portretteren, wat mijn zus en ik ook hebben gedaan. Het was best zwaar om 1 uur stil te zitten, dat had ik echt onderschat, maar het resultaat mag er zijn. Dit is trouwens wel het typische Parijs, wat je verwacht, met van die oude schilders met baard. Erg idyllisch, die schilders hadden nog net geen baret op.
Onderweg kwamen we ook nog deze grappige straatartiest tegen. Terwijl hij jongleerde,balanceerde er ook nog een vissenkom met echte vissen(!) op zijn hoofd.
Ook hebben we de bekende Moulin Rouge gezien, ofwel het theater met van die showdanseressen. Dit theater staat in een niet al te gure (ongure) buurt. Ik had trouwens niet eens door dat dit dé moulin rouge was, mijn vader zei toen we aan het wachten waren op het stoplicht: "je moet wel een foto maken, dit is supere bekend". Hahaha!
Dit lieve katje moést ik gewoon op de foto zetten, wat een QT.
 Hier zag ik de Eiffeltoren als eerst, toen vond ik hem nog redelijk klein. Maar als je er echt onder of op staat, is het echt reusachtig. Nu komen ff Eiffeltoren foto's, omdat dat gewoon hét toeristisch trekpleister is van Paris.


Uit eindelijk ben ik op de 1e en 2e etage geweest, hoger durfde ik echt niet, want ik heb vreselijk hoogtevrees. Maar ik heb m'n hoogtevrees als enigszins overwonnen door op de 2e etage te komen. De eerste etage ligt op een hoogte van 57 meter, de tweede op 115m en de derde etage is 276m. Ik durfde niet met de trap dus zijn we de hele tijd met de lift geweest. We moesten trouwens wel in een mega rij staan voordat we uiteindelijk de lift in konden, maar dit had volgens mij te maken dat 1 van de 4 "poten" defect was, ik dacht dat daar een lift in zat. 


Zie hier een deel van de onmetelijke rij.
 Deze foto bewijst weer eens dat Parijs de stad van de liefde is. Op de rotonde staat in het Frans: Isabelle, wil je met me trouwen?

Dit is Lafayette, het winkelwahala van parijs naast de champs-élysées. Zoals je ziet hebben ze beneden alle dure make-up en parfummerken die er zijn. Ik heb er heerlijk rondgeneusd. Ook hadden ze er een filiaal van Louis Vuitton en kleding van tienduizende euro's. Je kunt er ook op de bovenste etage eten. Leuk om chique mensen te kijken.
 Uiteraard ben ik ook op de Champs-Élysées geweest. Verschil tussen arm en rijk is er wel heel groot, voor de luxe merkwinkel ligt een zwerver te bedelen.
Dit is de arc du triomph. Ik had niet gedacht dat ie zo groot zou zijn. Ook kon je er in, we moesten wel 267 traptreden op, maar dan had je wel prachtig uitzicht!
Tijdens het tochtje op de Seine heb ik nog een foto gemaakt van de parfum waar ik sinds het bezoek aan Lafayette helemaal dol op ben. Ik heb J'adore niet gekocht omdat ie ontzettend duur is.

Dit waren zo'n beetje de hoogtepunten van mijn vakantie. Ik zou jullie de leuke culturele kerkjes enzo besparen.



4 opmerkingen: