maandag 10 oktober 2011

Kokosolie: waarvoor allemaal te gebruiken

Misschien heb je het al op andere blogs voorbij zien komen maar kokosolie is een wondermiddel. Niet alleen ben ik dol op kokos en heb ik werkelijk tientallen kokosgeurende verzorgingsproducten en cosmetica, maar kokos is ook nog eens heel goed voor van alles. Ik zet even op een rijtje waarvoor je pure kokosolie kunt gebruiken. Kokosolie kun je vaak bij de toko of de tuinen voor een paar euro voor een grote pot. Kokosolie heeft nagenoeg geen geur (wat ik dus heel jammer vind) dus mensen die er niet van houden kunne  het ook gewoon gebruiken.

- Lippenbalsem, lipgloss: Kokosolie heeft een smeltpunt van een graad of 25, dus is in vaste vorm in de koelkast, maar meestal (behalve in de zomer) ook gewoon als je het in een oud vaseline potje in je stash hebt staan. Het leuke is dus dat het eerst vast is en zodra het in aanraking komt met je vingers en lippen het dus vloeibaar wordt, of te wel je hebt een prachtige lipgloss. Daarnaast trekt het goed in je lippen waardoor ze zijde zacht worden. Je kunt het ook gewoon als treatment of conditioner voor het slapen op doen. 
Hier komt ie net uit de koelkast dus solide.
Hier heb ik het op gedaan. Mooie glans toch?

- bodylotion: kokosolie is eigenlijk gewoon vet, dus prima te gebruiken tegen schrale plekjes en droge handen. Het wordt snel opgenomen in de huid, dus erg prettig in gebruik.

- make-up remover: sommige mensen gebruiken olijfolie, maar dat ruikt niet zo lekker (naar mijn mening), kokosolie is daarentegen geurloos. Tevens trekt het ook snel in de huid dus heb je geen vettige ogen. Je kunt gewoon wat op een wattenschijfje doen, de kokosolie smelt vanzelf op je huid. Ik heb dit pas een keer geprobeerd en mij ervaring was dat het niet prikte en het erg mild was voor mijn zeer gevoelige huid rondom mijn ogen. 

- oogschaduwbasis: jup, ik zei toch dat het een alleskunnend wondermiddel was... Je smeert wat op je oogleden, doet je oogschaduw erop, en de kleur wordt stukke intenser. Het is trouwens lastig blenden met kokosolie als basis, dus meer bedoelt voor 1 kleur. Het blijft er ook langer opzitten en het gaat niet in de lijntjes zitten, omdat je oogleden niet vet blijven, maar dus inderdaad het erin trekt.

- haarmasker: dit heb ik zelf nog nooit gedaan, maar dit heb ik een paar keer voorbij zien komen op beautygloss.nl. Het schijnt dat je er heel zacht haar van krijgt, maar je moet wel oppassen dat je haar niet super vet wordt.
- scrub: je kunt de kokosolie eerst even smelten in de magnetron, daarna voeg je suiker, zout of gedroogde kokos (!) toe en je hebt je home made scrub .

Verder zijn er nog honderd andere toepassingen voor kokosolie zo schijnt het goed te zijn tegen acne en het verminderd littekentjes etc. Maar daar ga ik niet verder op in omdat dit nog al subjectief is. Ik zou niet weten of het echt werkt, en het is lastig om te testen zeg maar.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt, en mocht je het in de koelkast staan, vul even een oud potje van vaseline met kokosolie, want het is vast wel ergens goed voor.

3 opmerkingen: